חשובה לך ההתפתחות התקינה של הילד שלך?

קצת על מחקרים פסיכולוגיים, תהליכים קוגנטיביים והתרומה של ההורים להתפתחות החיובית של ילדכם.

התפתחות הילד מתחילה משהותו בבטן אימו כבר בשבוע ה 26 – 28 להריון, העובר מקשיב לקולה של אימו, מקשיב לאביו, אחיו ואחיותיו במידה וישנם במשפחה.

בזמן השהות ברחם, בשבועות מתקדמים בין 26 ל 28 שבועות, התינוק כבר מתרגל לקולה של אימו ומעדיף את קולה על פני כל קול אחר ובעצם כבר משם מתחילה התפתחות הילד.
הוא מבחין בין שני צלילים דומים ומסוגל להבדיל בין קול אנושי לקול אחר. התינוק גם יעדיף מוסיקה הרמונית, מרגיעה, על פני מוסיקה אחרת.

אם תהיי רגועה במהלך ההריון, תשמיעי לעוברך צלילי מוסיקה הרמונית, הוא יהיה בעל מזג נח ויעבור שלבים בקלות יותר ביחס לתינוקות אחרים. מזג התינוק תלוי הרבה בסביבה בה הוא חי, ביחס כלפיו, בסבלנות וברוגע שקיים בבית. קיימים שלושה אבחונים למזג:

  1. מזג נח – התינוק מסתגל בקלות, סדר יומי טוב, אכילה ושינה סדירים והסתגלות מהירה למצבים חדשים.

  2. מזג קשה – מרגישים את השוני הקיצוני בין המזג הנח למזג הקשה כאשר דפוסי האכילה והשינה אינם סדירים והתינוק מתקשה להסתגל לשינויים ותגובותיו קיצוניות והוא מראה סימני עצבנות .

  3. מזג איטי – את תשימי לב לחוסר היוזמה שלו, הנטייה שלו לסגת ממצבים חדשים ואם עליו להסתגל למצב חדש, הוא יעשה זאת באיטיות רבה.

אך כל התיאורים האלו הם אינם קבועים, התינוק לא נשאר עם מזג קשה או איטי ולרוב בגיל חמש כבר תחושו בשינוי מהותי.

כמה נקודות נוספות שנחקרו מדעית, לחידוד מאפיינים לגבי תחילת חייו של תינוקך:

התפתחות הילד בראיית צבעים, מתחילה בלידה כשהוא מבחין אך ורק בין אדום לירוק ומגיל חודשיים הוא מפתח ראייה בדומה לראייתו של אדם מבוגר.

תינוקות מעדיפים לראות צורות עם משמעות, צבעים מנוגדים, תמונות עם פרצופים ובגיל שלושה חודשים הם יהנו הכי הרבה מתמונות של אמא שלהם.



הידעת
?

בניסוי שנקרא "ניסוי הצוק", בדקו את תגובות התינוק לגבי עומק. בשנות ה – 60 פיתחו חוקרים את הכלי "הצוק הוויזואלי" הבנוי משני משטחים משובצים המכוסים בזכוכית עבה.
המשטח עצמו מחולק לשניים, כאשר אחד בגובה הזכוכית והשני נמצא כמה מטרים מתחתיה שיוצר את אפקט הצוק עבור מי שמביט מלמעלה.

כשהניחו החוקרים את התינוקות הזוחלים על המשטח, הם הבחינו כי כשהאם קוראת לתינוק להגיע מהצד הרגיל בו המשטח והזכוכית באותו גובה, הם זוחלים ללא חשש. אך, כשהאם קוראת לתינוק מהצד בו המשטח עמוק, הם חוששים ולרוב לא ייחצו.

חוקרים אחרים הוכיחו כי הביטחון לחצות גם מהצד העמוק, קשור במתן ביטחון מצד האם. אם האם תעודד את התינוק, תחייך אליו, תפגין לו ביטחון שאין לו מה לחשוש, אף על פי חששותיו, הוא יבוא אליה.

אך אם האם תפגין פחד, חשש או אפילו כעס היא תעביר את חוסר הביטחון לתינוק, ולרוב הוא לא יחצה את "הצוק", מה שמעיד על חשיבות התקשורת של האם והילד. הניסוי מעיד על כך, כי מגיל צעיר מאוד, בערך חודשיים, לתינוק יש תפיסת עומק.

השמיעה בתהליך התפתחות הילד היא מהשלב שהוא ברחם וממשיך בלידה כשהוא שומע חלש וזקוק לרעש גבוה יותר בכ – 10 עד 20 דציבלים יותר מהשמיעה של אדם רגיל.

העדפת הטעם של התינוק היא, מתוק על פני טעם מר והוא יעדיף בכל מצב את טעם חלב אימו, על פני כל טעם אחר, כולל פורמולות למיניהן. גם ריחות מתוקים נעימים לתינוק ועדיפים על פני ריחות אחרים.

להתפתחות השפה יש תלות ברורה וודאית ברמת השיח של האם וההשקעה שלה בילד שלה. דרך קריאת ספרים ושימוש במשפטים והיגוי נכון, הילד לומד ומחקה את האם. מערכת ההיגוי (הפנולוגיה) והמערכת המורפולוגית (תורת הצורות), בבסיסה מתפתחת היטב בהמון השקעה מצד האם וכך גם בהמשך הסמנטיקה (משמעות המילים והמשפטים) והפרגמאטיקה (מערכת כללים חברתיים כגון: "בבקשה", "תודה" וכו'), נרכשים בקלות יותר.

לסיכום,

התפתחות הילד מורכבת מעשייה של ההורים ברבדים שונים במהלך השנים הראשונות לחייו. לאם יש את התפקיד החשוב ביותר, מאחר ומהרחם התינוק שומע את קולה ומרגיש קרוב אליה יותר. כמובן שגם במקרים שבהם הילד לא גדל אצל האם הביולוגית, החיבור יהיה למי שהכי קרוב אליו מדי יום. ההסתגלות תלויה לרוב במה שהילד קולט מהסביבה שלו, מהיחס שהוא מקבל ובעיקר מכך שההורים קשובים לצרכיו ומתאימים את עצמם למה שהוא זקוק לו.

אם האם תיצור עבור הרך הנולד את הביטחון שהוא יכל לסמוך עליה, שידע שתמיד היא נמצאת שם עבורו, היא תיצור לו את הביטחון גם בזמן שהיא איננה. הוא ירגיש בטוח גם אם היא משאירה אותו בתינוקיה, אצל מטפלת או כל אדם שנחשב לזר עבור הילד. שלבי ההתפתחות החשובים הם מהרגע שהוא מתחיל להקשיב לסובבים אותו ברחם ועד גיל שבע בערך, שהוא לומד שימוש נכון בשפה והתנהגויות נורמטיביות.

עלול לעניין אותך גם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button